Med venlig hilsen

Johs Laursen

To billeder fra Petermindes vej.

På Petermindes vej lå dette smukke hus. Der boede en gartner, der arbejdede ved Svend Sørensen planteskole, på Askovvej. Han havde i sin have hvert år, sin have fuld af tomat planter. Meterhøje planter fyldt med store tomater. Og ingen drivhus. Ja, det var en stille gade, i 1950erne. Når jeg om søndagen gik forbi husene på gaden, hørte jeg giro 413, fra husene.

Vejen Minder

Fortælling om Vejen.
Der er gennem mine 72 år, sket meget med Vejen. I gamle dage, når vi kørte ned til den gamle Vejen hal, fra Søndergade og Ahornsgade, eller Fuglesangsalle, var der ikke nogen bro ved Fuglesangs Alle , der var marker. Min Onkel, Harry Rasmussen, der arbejdede ved Villy Nielsen, sammen med Jakob Snor, på Fabriksvej,
var også med i det arbejde, at lave gaden over til udmundningen af Plantagevej . Vamdrupvej dukkede også op, senere.
Så der er rigtig forsvundet noget landbrug`s jord, i den tid. Der var også "Det lille anlæg", hvor Campingpladsen kom . I gamle dage var der pæne jordstykker til haveforeningen. Hvor man kunne leje et stykke jord til kartofler, ærter, salat og hvad man ellers brugte, også mange blomster.
Andre steder i Vejen er der også forsvundet meget landbrug`s jord. Brejdablik var det sidste hus på Askovvej. Hvor marker på begge sider af vejen, omkransede gaden, op til Askov. Senere blev der bygget på begge sider af Askovvej, Og Boulevarden tog meget af landbrugsjorden her.
Men jeg må erkende at sådan har det sikkert været, i alle byer, der havde vokseværk. I gamle dage kunne man fra Bakkehuset, på Askovvej, se kirken i Læborg. Også Torpsalle, fra Gunnersvej, er en ny opfindelse. På landbrug`s jordene, Holger Petersen og Philkær, blev det lille stykke af Torpsalle, til en stor gade, da vejen blev forlænget op mod Askov.
Sådan kunne jeg blive ved. Nord for Vejen er der sket lige så store udvidelser .der måske begyndte i sluthalvtresserne med, udbygning fra Baungårsvej, og nord på.
Bag Brejdablik, på Askovvej, og mod Skodborg. var der kun marker. I dag er der boligområde så langt øjet kan se.
Der er et sted jeg vil slutte med, for ikke at gøre forvirringen større. Det er Peter Mindesvej, ved det store sportscenter, ned mod Højbro. Jeg kan simpelt hen, ikke finde ud af hvor den gamle gade gik før man lavede stierne op til sportscentret. Jeg lægger et billede op fra gammel tid .Skorstenen bagerst i midten er Alfa`s.
I baggrunden til venstre ses Kærsdalgård. Jeg kender ikke årstallet. Jeg mener det er i sidste halvdel af 1940. Jeg mener at Boulevarden er her op til Kærsdal gård, og som fortsætter ud til rundkørslen. Det er Grønvangs marker, hen til Petermindes vej. Til højre i billedet, er jernbanen og højbro, lidt fremme.
Udviklingen stopper ikke. Det er sikker og vist et sundhedstegn. Men jeg, der er født ind i fyrrene, hæger stadig ved den tid, der var. Og sådan er det nok for alle generationer der vokser op i en foranderlig verden.

Højbro, omkranset af marker, med Margarinefabrikkens Alfas skorsten som et varetegn over fabrikken

Luftfotos er altid sjove. Så kommer alt lidt i fugleperspetiv. Der er mange ting her på billedet, der var i 1950erne. Midt i billedet er der Tagpap fabrikken Phønix. Der er jernbanen med banegården, og den gamle rutebilstation, og Vejen sydpå. Ja Alfas høje skorsten kunne ses fra mange sider i Vejen. Og ikke mindst vejen op til højbro lige foran, Skovvejen.
Det var den gang at Vejen by var en homogen enhed, rent bygningsmæssigt.

Viadukten i Vejen, der forbinder Søndergade og Nørregade, fortjener at få tre billeder med. Det må havde været et stort arbejde for de mennesker, der måtte bruge skovl og spade for at få den lavet. Det ville ikke havde taget lang tid med de gravemaskiner man har til rådighed i dag.

Her er man ved at nå vejs ende. Hvordan deres rygge har det efter tunellen er blevet lavet. Står der ikke noget om i de historiske dokumenter. Men jeg vil for egen regnings skyld sige, at det har været noget af et knoklearbejde. Det tænker man ikke på i dag i 2017, når man kører ned i tunellen.

Der var mange til gravearbejdet.Hvor mange ved jeg ikke. Men der skulle være 35 der stillede op til et billede. Broen blev taget i brug i 1913.

Folkemængde samlet omkring Troldespringvandet ved indvielsen i 1923.
Troldespringvandet har været en del af vores, og Vejens historie fra nittenhundrede og fyrrene, til havtresserne.

Da Vejen var på vej over til automobiler.

I det lille hus, i højre side ved siden af Laurits Andersens butik, var min barber, frisør Hans Henning Jørgensen i mange år. Som helt lille blev jeg klippet af hans far, og siden af Henning Jørgensen. I dag er det privat parkering der.
Laurits Andersens butik havde en flot indgang til butikken, som man altid lagde mærke til når man gik forbi den. Forretningen hed byens hjørne, og det var sikkert en god reklameide.
Det var på det tidspunkt i 1960erne hvor mange forretninger måtte vige for byfornyelser.

Ja torvet i Vejen, har så sandelig haft mange ansigter. Her Brugsen, ved siden af Bager Sørensens butik

Et smuk billede af det Gamle Apotek, med grønt på muren, der var almindeligt i 1930 til 1960erne.
I 1940 og 1950erne var Vejen en lille by, med en tre tusinde mennesker. Og det var det.
Først i starten af 1960erne kom der et stort byggeri i gang, rundt om i Vejen. Der poppede mange nye boligkvartere op. I 1960 til 1980erne voksede den med stor hast. Med nye fabrikker og en stor befolknings tilvækst. Og det er forsat lige siden, med mere eller mindre held.