Efterskrift.
Jeg er begyndt at tænke på, om sådan en hjemmeside, har berettigelse om 50 år.
Der sker så store forandringer i årene der kommer, at man til den tid, har nok
at se til. Og at en by`s historie går under radaen for kommende nye generationer.
De oplevelser man havde i 1940 og 1950erne, vil være så lang væk, at man sikkert skal havde en god fantasi, for at forstå, hvordan det hele
hang sammen.
Børn i dag og i fremtiden, har helt andre muligheder, end os der er født i 1940erne. De bliver præcenteret for en mobil , inden de kan tale. Og er
online med hele verden. Jeg tror at de får helt andre adfærdsmønstre, end vi havde.
I vinteren 1946 til 1947 var den koldeste vinter vi nogenside har haft. Jeg har lige talt med en bekendt, om vinteren
i dag. Jeg tror at det bliver varmere med årene.
Der kommer store udfordringer i årene der kommer. Klima, folkevandringer, og mange millioner mennesker der skal have deres sult stillet, hver dag.
Mon en lille hjemmeside får mulighed
for at gøre sig gældende i en verden, der er under så voldsom forandring.
Vejen by har været god til at få tiltrukket erhvervslivet. Men byen har været en katastrofe til at forene den i en organisk sammenhæng.
De næste generationer finder ikke mere de håndgribelige steder, som vi havde i 1940erne.
Der er stort set ikke noget tilbage af de steder, der betød noget for Vejen borgerne.
Jeg mener at store forandringer, i byen fremadrettet,
skal ud til folkeafstemning i kommunen, for at få alle med.
Jeg er glad for at jeg voksede op i 1946.
Johs Laursen
Min barndoms minder
Jeg tænker tit på, hvordan vi klarede os gennem vores barndom, uden fjernsyn, computer eller mobiltelefon. Radioen var næsten lige kommet. så der var ikke meget teknik vi kunne kaste os over. Jeg fik mit første ur. da
jeg blev konfirmeret. "optræk selvfølgelig".
Jeg tror at cyklen var omdrejningspunktet i 1950`erne. Med den kunne man komme hurtig af sted. Til svømmebadet i Danmarksgade, til Vejen Hallen, - hvor man spillede badminton, håndbold
mm, og cykleture til kammerater.... Jeg cyklede meget, til Holsted, Brørup, og Put i hul ude ved kilden, på den gamle kolding vej, som man havde fået styr på, ved
at lave et vandrør, til den. Og som jeg tog vand fra, med hjem. Også til Skibelund krat og ud til Kongeåen. Om sommeren hjalp jeg med høsten hos Philkær, på Askovvej.
Når man lukkede dampen ud og det fløjtede
til middag, kunne man se "de hvide kitler" fra Alfa, der skulle hjem og spise, alle på cykel.
Ellers var vi oppe i Præsteskoven, og lavede huler.. og skulle lige hjem klokken 16.20 for at høre børnetimen i radioen.
Mine
bedsteforældre boede i Alle`gade, ved siden af Ford. Min bedstefar arbejdede på Alfa. Huset er der ikke mere men jeg har fundet frem til det. Der var også på den ene side af Alle`gade , Trælasthandlen. Som jeg lægger et
billede op af..
Ellers var der rulleskøjter om sommeren, og ski, skøjter og slædekælkning om vinteren, på den gamle skøjtebane nede ved Kolding vej.
Jeg tror ikke at jeg kede mig meget i 1950`erne
-
I slutfyrrene, var der meget få biler på gaderne i Vejen. Man havde kørt med hestevogne, i 1930 og fyrrene. Jeg tænker tit på dem der skulle udgrave tunellen, mellem Søndergade og Nørregade. Det foregik med skovl. I dag ville en gravko eller to, lave arbejdet på en halv dag. Jeg har tit i starten af 1950, gået igennem tunellen, der hvor bilerne kører i dag.
Når man kom fra Askovvej, stødte man på en meget smuk bygning lige overfor krydset. Det var købmand Ole Haagensen og familie, der boede der. Den er der endnu. Og i pæn stand.
Bilerne kom lidt efter lidt. Der var Hynkemejer, der kørte mælk ud til kunderne. Før i tiden var det en hestevogn der kom . Så skulle man stå med en kande der blev fyldt med mælk. Det var før mælken blev homogeniseret. Så man kunne lave tykmælk af det, når det var nogle dage gammelt. Så fyldte man en dessertskål med mælken, og satte den i et solrigt vindue. Man spiste det som dessert, med rasp og sukker.
Så kom de tre første Taxichauffører, som stod på samme sted, ved Jernbanen, som I dag. Jeg husker Skov, der blev ved, langt op i alderen.
Så kom de forskellige vognmænds lastbiler. K. Hansen, Klockmann, Frode Pedersen og Villy Nielsen. Og op til 1960 var der mange der fik biler. Både private og fabrikkerne.
Man kunne mærke det på Askovvej, der var en meget stille vej i gamle dage, at nu var bilismen over os.Der skete flere gange at en for høj lastbil sad fast i tunellen i Søndergade. Så var gode råd dyre. Det var der også råd for. Man lukkede luften ud af vognens dæk, og klarede på den måde situationen.
Seneste kommentarer
Min kæreste er fra Vejen, så jeg har søgt på Vejens historie og faldt over denne hjemmeside.
Jeg har fået opgaven at videresælge en del af Karl Knudsens bryllupsgave, bord og stole. Verden er lille .
hej, jeg voksede op i Vejen i 1980'erne og var der i 1990'erne. Jeg har skevet mine minder på min egen hjemmeside om Ribe, som i dag er min by....
Vil I have artiklen? http://ribe.nu/?p=15570
Min farmor og farfar Grete og Johs. Lambæk gjorde gennem en lang årrække rent på stationen hver morgen fra kl. ca 04.00.Inden da var min farfar fiskemand, kørte med hest og isvogn rundt og solgte fisk
Som født i Vejen glæder jeg mig meget over dine mange fine billeder og tekster.Jeg er fra 1938 og flyttede fra byen i 1957