Østergade 1, Vejen. Vejen Tandteknik ved Thomas Thisgård.
Ole Thisgaard.
Morfars hus…
I det første værelse - hvor vinduet er åbent - sad vi og lavede lektier og hørte radio, Jørgen de Mylius ‘Efter skoletid’ tror jeg udsendelsen hed….
Johs Laursen.
Ole Thisgaard. Den 29. januar 1963 begyndte Jørgen de Mylius at arbejde for Danmarks Radio. Radioprogrammer som Top 20, Efter Skoletid, For de unge blev skabt indenfor det første halvandet år af hans karriere. Hans program Top 20 blev en kæmpe succes og fik over en million lyttere og blev flyttet til en bedre sendetid søndag eftermiddag.

Østergade 1, Vejen. Vejen Tandteknik ved Thomas Thisgård.
Ole Thisgaard.
Morfars hus…
I det første værelse - hvor vinduet er åbent - sad vi og lavede lektier og hørte radio, Jørgen de Mylius ‘Efter skoletid’ tror jeg udsendelsen hed….
Johs Laursen.
Ole Thisgaard. Den 29. januar 1963 begyndte Jørgen de Mylius at arbejde for Danmarks Radio. Radioprogrammer som Top 20, Efter Skoletid, For de unge blev skabt indenfor det første halvandet år af hans karriere. Hans program Top 20 blev en kæmpe succes og fik over en million lyttere og blev flyttet til en bedre sendetid søndag eftermiddag.

  Tandtekniker Thomas Thisgård med til højre datteren Inger Thisgård og til venstre Jenny Gammelgård.
Ole Thisgaard.
Nej hvor fint - det er jo morfar og mor, sammen med Jenny i morfars have. Mor var også uddannet tandteknikker og arbejdede - on and off - i klinikken, da jeg var barn…
Grethe Brinch Knudsen.
Ole Thisgaard min faster Sonja var i huset ved jer og passede dig. Hun var meget glad for at være der. Hun er i dag 91 år.
Lars Lund Thorup.
Hej Ole. Jeg var ven med din far, og din onkel Knud . Husker et meget højt pæretræ i baghaven.
Ole Thisgaard.
Lars Lund Thorup. Jeg husker både dig og pæretræet Lars.

Tandtekniker Thomas Thisgård med til højre datteren Inger Thisgård og til venstre Jenny Gammelgård.
Ole Thisgaard.
Nej hvor fint - det er jo morfar og mor, sammen med Jenny i morfars have. Mor var også uddannet tandteknikker og arbejdede - on and off - i klinikken, da jeg var barn…
Grethe Brinch Knudsen.
Ole Thisgaard min faster Sonja var i huset ved jer og passede dig. Hun var meget glad for at være der. Hun er i dag 91 år.
Lars Lund Thorup.
Hej Ole. Jeg var ven med din far, og din onkel Knud . Husker et meget højt pæretræ i baghaven.
Ole Thisgaard.
Lars Lund Thorup. Jeg husker både dig og pæretræet Lars.

Peter Lauridsen der havde Købmandsbutikken med meget mere i Søndergade i Vejen, byggede Brejdablik til hans kone og ham på Askovvej. Da han også havde forretning i Kolding byggede han dette hus også.
Der står.
Beskrivelse
Fynsvej 88, Bella Vista.
Nu nedrevet. Indtil 1919 ejes ejendommen af fabrikant A. M. Andersen g.m. en datter af skomagermester J.J. Guldberg, der var reg. som skomager i Låsbygade 87 i 1877. I 1919 ejes Bella Vista af P. Lauridsen, grosserer, direktør på Grønvang i Vejen. Villaen lå dengang i Harte-Bramdrup Sogn. Den måtte give plads for bl.a.forlægningen af Svineryggen, som i dag omtrent ligger på stedet.
Periode 1910 - 1920
Dateringsnote Ca. 1915
Fotograf Ellen Frederiksen, Kolding (1915-1920).
'Bella vista' er italiensk og betyder 'smuk udsigt', formentlig inspireret af området.
Man kunne noget med haver dengang.

Peter Lauridsen der havde Købmandsbutikken med meget mere i Søndergade i Vejen, byggede Brejdablik til hans kone og ham på Askovvej. Da han også havde forretning i Kolding byggede han dette hus også.
Der står.
Beskrivelse
Fynsvej 88, Bella Vista.
Nu nedrevet. Indtil 1919 ejes ejendommen af fabrikant A. M. Andersen g.m. en datter af skomagermester J.J. Guldberg, der var reg. som skomager i Låsbygade 87 i 1877. I 1919 ejes Bella Vista af P. Lauridsen, grosserer, direktør på Grønvang i Vejen. Villaen lå dengang i Harte-Bramdrup Sogn. Den måtte give plads for bl.a.forlægningen af Svineryggen, som i dag omtrent ligger på stedet.
Periode 1910 - 1920
Dateringsnote Ca. 1915
Fotograf Ellen Frederiksen, Kolding (1915-1920).
'Bella vista' er italiensk og betyder 'smuk udsigt', formentlig inspireret af området.
Man kunne noget med haver dengang.

Svineryggen.
Kolding. Ndr. Havnevej. Udsigt ud over fjorden mod Strandhuse fra den første bro over jernbanen, der blev kaldt Svineryggen, som forbandt Ndr. Havnevej med Fynsvej. Broen blev revet ned i 1971 efter at den nye bro blev etableret i 1970.
Bemærkning -
46.4 Ndr. Havnevej
Periode 1950 - 1960.
Nissen Jens.
Hej Johs er du også begyndt at skrive om Kolding god dag til dig. Håber at du stadig har det godt.
Johs Laursen.
Nissen Jens. Hej Jens. Nej jeg skriver ikke om Kolding. Dog lige med dette hus.. Peter Lauridsen der havde Købmandshandlen i Søndergade, og som byggede Brejdablik til sin kone og ham, havde også forretning i Kolding hvor han byggede et stort hus også omkring Svineryggen. Huset hed Bella Vista. Også en god dag til jer.
Nissen Jens.
Johs Laursen. Jeg kender godt huset da jeg har boet i Kolding i mange år. Min kone ligger stadig på sygehuset, men det er begyndt at gå bedre, det kan være hun kommer hjem i denne uge.
Johs Laursen.
Det er jeg ked af at høre Jens, jeg ønsker alt det bedste for jer. Så må i begge komme på besøg her. Du må hilse hende. Det er interessant at høre at du har kendt huset. Bella Vista.. Det var flot at have to huse Brejdablik og Bella Vista i Kolding.

Svineryggen.
Kolding. Ndr. Havnevej. Udsigt ud over fjorden mod Strandhuse fra den første bro over jernbanen, der blev kaldt Svineryggen, som forbandt Ndr. Havnevej med Fynsvej. Broen blev revet ned i 1971 efter at den nye bro blev etableret i 1970.
Bemærkning -
46.4 Ndr. Havnevej
Periode 1950 - 1960.
Nissen Jens.
Hej Johs er du også begyndt at skrive om Kolding god dag til dig. Håber at du stadig har det godt.
Johs Laursen.
Nissen Jens. Hej Jens. Nej jeg skriver ikke om Kolding. Dog lige med dette hus.. Peter Lauridsen der havde Købmandshandlen i Søndergade, og som byggede Brejdablik til sin kone og ham, havde også forretning i Kolding hvor han byggede et stort hus også omkring Svineryggen. Huset hed Bella Vista. Også en god dag til jer.
Nissen Jens.
Johs Laursen. Jeg kender godt huset da jeg har boet i Kolding i mange år. Min kone ligger stadig på sygehuset, men det er begyndt at gå bedre, det kan være hun kommer hjem i denne uge.
Johs Laursen.
Det er jeg ked af at høre Jens, jeg ønsker alt det bedste for jer. Så må i begge komme på besøg her. Du må hilse hende. Det er interessant at høre at du har kendt huset. Bella Vista.. Det var flot at have to huse Brejdablik og Bella Vista i Kolding.

Vejen By. Luftfoto, Rådhuspladsen og Vejen Centret opføres.
,,,,,,
Jeg har ikke ord for den totale indgriben man lavede i Vejen.
Her kan man rigtig se det gamle Vejen foroven og det nye som man  med vold og magt skulle have fra Skovvej  og Jernbanegade.
Og her er Jernbanegade ikke endnu nedrevet ud til Nørregade.
Hvis man havde lavet en afstemning med vejenborgerne dengang, ville det være interessant hvad resultatet af nedrivningen af bymidten var blevet.
Min mening om arkitekter  rundt om i byerne i Danmark er i mange år styrtdykket.
Jeg ved at i Århus og København og Esbjerg ryster man også på hovedet af dem. De kærer sig ikke om hvordan deres bygninger harmonerer med de bygninger der har stået der først, og har en hel anden byggestil. Gad vide om de ikke lærer det på Arkitektskolerne.
Uha.

Vejen By. Luftfoto, Rådhuspladsen og Vejen Centret opføres.
,,,,,,
Jeg har ikke ord for den totale indgriben man lavede i Vejen.
Her kan man rigtig se det gamle Vejen foroven og det nye som man med vold og magt skulle have fra Skovvej og Jernbanegade.
Og her er Jernbanegade ikke endnu nedrevet ud til Nørregade.
Hvis man havde lavet en afstemning med vejenborgerne dengang, ville det være interessant hvad resultatet af nedrivningen af bymidten var blevet.
Min mening om arkitekter rundt om i byerne i Danmark er i mange år styrtdykket.
Jeg ved at i Århus og København og Esbjerg ryster man også på hovedet af dem. De kærer sig ikke om hvordan deres bygninger harmonerer med de bygninger der har stået der først, og har en hel anden byggestil. Gad vide om de ikke lærer det på Arkitektskolerne.
Uha.

Sådan må Karl Erik Haagensens Købmands butik have set ud inden den lukkede  i 1970.
Grethe Haagensen.
Det udtales Hågensen hvis du er i tvivl. Og jeg må tit stave eller

Sådan må Karl Erik Haagensens Købmands butik have set ud inden den lukkede i 1970.
Grethe Haagensen.
Det udtales Hågensen hvis du er i tvivl. Og jeg må tit stave eller "oversætte" mit efternavn. Nå det var nu ikke lettere da jeg hed Schlosser.
Johs Laursen.
Hvilket år tror du billedet er taget ca.
Grethe Haagensen.
Det er lidt svært. Vi boede jo nede i den anden ende af byen og handlede ikke der. Men en venindes familie gjorde så jeg kom der sidst i halvtredserne. Men butikken ser mere moderne ud end den gjorde da. Jeg vil tro det er fra sidst i tresserne. Det havde været nemmere hvis vi kunne se hele bilen.
Tonny Schwartz.
Efter at der havde været købmandsforretning overtog Peter Børge Haagensen forretning og lavede Nøglehullet. Da fællesorganisationen dvs. de lokale fagforeninger havde solgt Bygningen nede på Skovvej, der købte de Palmehaven og de ejede den indtil de solgte den til Peter Børge som lavede Hatten, Huen og Kasketten. Kort tid efter lukkede Huen som blev til Strøgkiosken.
Peter Lauridsen startede butikken i december 1894. Han var halv broder til Johannes Lauridsen på Grønvang. Han ejede hele bygningen til og med Isenkræmmer Hübbe 1938.
Og Henry Andersen - Isenkram Glas Porcelæn nr.
Og han byggede Brejdablik på Askovvej til ham og hans kone.
De havde en tilsvarende bolig i Kolding også.

Beskrivelse. 
Vejen Gardens hjemkomst fra Canada i 1978.
Fotograf Dahl Schmidt, Vejen.
,,,,,,
Jeg har flere gange skrevet om Frisør Henning Jørgensen der måtte flytte på grund af nedbrydningen af Nørregade og Jernbanegade. Han måtte flytte til en alt for stor Frisørbutik hvor jeg kunne se at han ikke var glad. Og nu kommer den her til venstre på billedet.
Der står.
Frisør Henning Jørgensen 
Nedbrydningen begynder, både i Nørregade og hele Jernbanegade. Frisør Henning Jørgensen måtte flytte til en alt for stor butik på Torvet, hvor jeg kunne se at han ikke var glad. Lige hvornår han sluttede ved jeg ikke. Hans hus i Østeralle blev også nedrevet for at få en parkeringsplads til Løvbjerg. Så han og hans kone blev dobbelt ramt.
 Ved siden af  Frisør Henning Jørgensen var der Troldetøj.
I dag 2020 er det Bog og Ide der har en meget stor og fin forretning der.
Til højre er der det gamle rådhus, der blev nedrevet og et nyt bygget.

Beskrivelse.
Vejen Gardens hjemkomst fra Canada i 1978.
Fotograf Dahl Schmidt, Vejen.
,,,,,,
Jeg har flere gange skrevet om Frisør Henning Jørgensen der måtte flytte på grund af nedbrydningen af Nørregade og Jernbanegade. Han måtte flytte til en alt for stor Frisørbutik hvor jeg kunne se at han ikke var glad. Og nu kommer den her til venstre på billedet.
Der står.
Frisør Henning Jørgensen
Nedbrydningen begynder, både i Nørregade og hele Jernbanegade. Frisør Henning Jørgensen måtte flytte til en alt for stor butik på Torvet, hvor jeg kunne se at han ikke var glad. Lige hvornår han sluttede ved jeg ikke. Hans hus i Østeralle blev også nedrevet for at få en parkeringsplads til Løvbjerg. Så han og hans kone blev dobbelt ramt.
Ved siden af Frisør Henning Jørgensen var der Troldetøj.
I dag 2020 er det Bog og Ide der har en meget stor og fin forretning der.
Til højre er der det gamle rådhus, der blev nedrevet og et nyt bygget.

Frisør Henning Jørgensen butik i Nørregade nr. 1 der måtte flytte på grund af nedbrydningen af Nørregade og Jernbanegade.
Det startede i Nørregade nummer 10, hvor hans far Christian Jørgensen  havde den ene halvdel af Bruun Møllers boghandel, til Bruun Møller overtog hele huset til sin Boghandel.    Derefter flyttede han over gaden til denne butik som sønnen overtog mange år efter.

Frisør Henning Jørgensen butik i Nørregade nr. 1 der måtte flytte på grund af nedbrydningen af Nørregade og Jernbanegade.
Det startede i Nørregade nummer 10, hvor hans far Christian Jørgensen havde den ene halvdel af Bruun Møllers boghandel, til Bruun Møller overtog hele huset til sin Boghandel. Derefter flyttede han over gaden til denne butik som sønnen overtog mange år efter.

Et farvet billede af Viadukten, inden huset til højre blev nedrevet  i 1974, hvor Bogtrykker Herluf Frandsen boede i  Søndergade nr. 1, Vejen. 
  Huset lå på hjørnet af Søndergade/Mindevej. Fotograferet omkring 1970.
Der står.
Det startede med Hans W. Jäger. Vogn & Beslagsmed ca. 1938.
Og ca. i 1950 var det Vejen Smédie- & Maskinlager, ved Ole G. Madsen.  
Da jeg begyndte at komme i Vejen, var det  H. P. Frandsen, der havde Bogtrykkeri og beboelse der. Og der var stensætningen væk, med planter, og den sorte mur i stedet.  H. P. Frandsen, startede i Vejen 5. marts 1959 med Vejen Bogtrykkeri. Da var jeg 12 år. Pludselig skulle huset nedrives, og  H. P. Frandsen, måtte i gang med at finde et andet sted til sit trykkeri. 
Det var dengang der stadig var ro på i hovedgaden.

Et farvet billede af Viadukten, inden huset til højre blev nedrevet i 1974, hvor Bogtrykker Herluf Frandsen boede i Søndergade nr. 1, Vejen.
Huset lå på hjørnet af Søndergade/Mindevej. Fotograferet omkring 1970.
Der står.
Det startede med Hans W. Jäger. Vogn & Beslagsmed ca. 1938.
Og ca. i 1950 var det Vejen Smédie- & Maskinlager, ved Ole G. Madsen.
Da jeg begyndte at komme i Vejen, var det H. P. Frandsen, der havde Bogtrykkeri og beboelse der. Og der var stensætningen væk, med planter, og den sorte mur i stedet. H. P. Frandsen, startede i Vejen 5. marts 1959 med Vejen Bogtrykkeri. Da var jeg 12 år. Pludselig skulle huset nedrives, og H. P. Frandsen, måtte i gang med at finde et andet sted til sit trykkeri.
Det var dengang der stadig var ro på i hovedgaden.

Hjertet af Vejen.
Lige inden den store nedrivning af bykernen startede. Fra Nørregade til Vesteralle.
Oppe til højre og tværs over til venstre, er det Nørregade.
Der er stadig skorstenene først ved Vejen mejeri og den større skorsten til venstre   Vejen ny Elektricitetsværk Lindegade 10.
Og Østergade op i billedet til venstre, hvor man kan se Danmarksgade og Vejen svømmebad.
Man har åbenbart bygget det første Kommunekontor inden man havde revet Nørregades huse ned. 
Det har været en planløs rejse til det der er her i dag. Der er bygget op og revet ned mange gange.
Skovvejen går forbi gavlen af Rådhuset. Så er det   Bryggergade der går på tværs til venstre,  og nederst  Vester Alle.

Hjertet af Vejen.
Lige inden den store nedrivning af bykernen startede. Fra Nørregade til Vesteralle.
Oppe til højre og tværs over til venstre, er det Nørregade.
Der er stadig skorstenene først ved Vejen mejeri og den større skorsten til venstre Vejen ny Elektricitetsværk Lindegade 10.
Og Østergade op i billedet til venstre, hvor man kan se Danmarksgade og Vejen svømmebad.
Man har åbenbart bygget det første Kommunekontor inden man havde revet Nørregades huse ned.
Det har været en planløs rejse til det der er her i dag. Der er bygget op og revet ned mange gange.
Skovvejen går forbi gavlen af Rådhuset. Så er det Bryggergade der går på tværs til venstre, og nederst Vester Alle.

Missionshuset i Jernbanegade. Nr. 29.
Margit Keissner.
Der gik jeg også men ikke helt af egen fri vilje.
Jeg husker bedst hende den lille dame med tørklædet for munden, hende brugte jeg meget tid med at se på.
Så var der en ”negerdukke” det må man jo ikke sige I dag, men sådan sagde man dengang, når kom penge i den, nikkede den som tak, jeg var så genert at det var en overvindelse at gå op og putte en 10øre i sprækken, en gang fik jeg det ikke gjort, så købte jeg i stedet for en is til mig selv, pu ha, hvor havde jeg dårlig samvittighed , nu fik de arme børn i Afrika ikke min 10 øre, det husker jeg tydeligt selvom det er 70 år siden.
Dorthe Pedersen.
Jeg gik til Spejder der.
Dorthe Holm Jensen.
Margit Keissner. Jeg husker den lille Dame med tørklædet, hun gik også ofte forbi min farmors hus i Øster Alle med sin Mor i hånden.
Historien om ti øren og din dårlige samvittighed, er rørende, men i takt med tiden hvor alle så vidt jeg husker vi blev Indoctrinated i gennem i vores Religion til at få dårlig samvittighed hvis man ikke var en lille artig pige og gjorde noget slemt. Nu er det måske svunget den anden vej, men jeg er stadigvæk medlem af Flinkeskolen - og desværre er der nogle unscrupulous mennesker der gennemskuer det og udnytter det, til egen gavn.
Ja det har du ganske ret i Dorthe..

Missionshuset i Jernbanegade. Nr. 29.
Margit Keissner.
Der gik jeg også men ikke helt af egen fri vilje.
Jeg husker bedst hende den lille dame med tørklædet for munden, hende brugte jeg meget tid med at se på.
Så var der en ”negerdukke” det må man jo ikke sige I dag, men sådan sagde man dengang, når kom penge i den, nikkede den som tak, jeg var så genert at det var en overvindelse at gå op og putte en 10øre i sprækken, en gang fik jeg det ikke gjort, så købte jeg i stedet for en is til mig selv, pu ha, hvor havde jeg dårlig samvittighed , nu fik de arme børn i Afrika ikke min 10 øre, det husker jeg tydeligt selvom det er 70 år siden.
Dorthe Pedersen.
Jeg gik til Spejder der.
Dorthe Holm Jensen.
Margit Keissner. Jeg husker den lille Dame med tørklædet, hun gik også ofte forbi min farmors hus i Øster Alle med sin Mor i hånden.
Historien om ti øren og din dårlige samvittighed, er rørende, men i takt med tiden hvor alle så vidt jeg husker vi blev Indoctrinated i gennem i vores Religion til at få dårlig samvittighed hvis man ikke var en lille artig pige og gjorde noget slemt. Nu er det måske svunget den anden vej, men jeg er stadigvæk medlem af Flinkeskolen - og desværre er der nogle unscrupulous mennesker der gennemskuer det og udnytter det, til egen gavn.
Ja det har du ganske ret i Dorthe..

Et lille udsnit af Jernbanegade, med Missionshuset nr. 29. der er opført i 1895.
Jeg har været der i en meget tidlig alder. Måske som 4 årig. År 1950. Og kan huske at der var mange børn med voksne der. Hvad der blev prædiket om kan jeg ikke erindre noget om.

Et lille udsnit af Jernbanegade, med Missionshuset nr. 29. der er opført i 1895.
Jeg har været der i en meget tidlig alder. Måske som 4 årig. År 1950. Og kan huske at der var mange børn med voksne der. Hvad der blev prædiket om kan jeg ikke erindre noget om.

KENT HAHN SKRIVER.
Har du noget på Frederik VII's Gade nr. 4.
Den har min søn købt, huset bliver 100 år i 2023.
Mon huset er med på billedet Kent.
Vejen miniby skriver.
Jens Sindholt kom i 1922 til Vejen -
- hvor han blev ansat som fyrbøder og maskinpasser på margarinefabrikken Alfa.
I 1923 byggede Jens Sindholt et nyt hus -
- daværende Fr. d. 7´s Gade 12, i dag nr. 4.

KENT HAHN SKRIVER.
Har du noget på Frederik VII's Gade nr. 4.
Den har min søn købt, huset bliver 100 år i 2023.
Mon huset er med på billedet Kent.
Vejen miniby skriver.
Jens Sindholt kom i 1922 til Vejen -
- hvor han blev ansat som fyrbøder og maskinpasser på margarinefabrikken Alfa.
I 1923 byggede Jens Sindholt et nyt hus -
- daværende Fr. d. 7´s Gade 12, i dag nr. 4.

Et nyt billede af Jernbanegade set fra Banegårdspladsen.
,,,,,,,,,,,,,,,,
Til venstre i billedet er det indgangen til den lange rutebilstation. Som blev den anden rutebilstation, i stedet for den mindre Rutebilstation i Jernbanegade 1-3.
Det var en bygning lige som Østerbyskolen i rigtig 1960er stil.
Det var lige før at Jernbanegade blev kørt over af en bulldozer. Og det har siden været et ar i bymidten som nok aldrig bliver helet.
Det femte hus ned af Jernbanegade er Missionshuset i Jernbanegade 29, der ligger op mod gavlen der er hvid, opført 1895 og som blev nedrevet omkring 1970.
Nede forenden af Jernbanegade er det Nørregade, og overfor er det Vejens første Apotek og siden Grunnet Lauridsens Varehus i Nørregade 34, der blev drevet af Valborg Lauridsen der tidligere havde forretningen Flensborglager i Nørregade 46.
Harald Aude.
Måske læser jeg ikke din forklaring rigtigt. Men jeg mener, at det hvide hus med gavlen ud mod Jernbanegade er nr. 27, kendt som ,,Dissings hus

Et nyt billede af Jernbanegade set fra Banegårdspladsen.
,,,,,,,,,,,,,,,,
Til venstre i billedet er det indgangen til den lange rutebilstation. Som blev den anden rutebilstation, i stedet for den mindre Rutebilstation i Jernbanegade 1-3.
Det var en bygning lige som Østerbyskolen i rigtig 1960er stil.
Det var lige før at Jernbanegade blev kørt over af en bulldozer. Og det har siden været et ar i bymidten som nok aldrig bliver helet.
Det femte hus ned af Jernbanegade er Missionshuset i Jernbanegade 29, der ligger op mod gavlen der er hvid, opført 1895 og som blev nedrevet omkring 1970.
Nede forenden af Jernbanegade er det Nørregade, og overfor er det Vejens første Apotek og siden Grunnet Lauridsens Varehus i Nørregade 34, der blev drevet af Valborg Lauridsen der tidligere havde forretningen Flensborglager i Nørregade 46.
Harald Aude.
Måske læser jeg ikke din forklaring rigtigt. Men jeg mener, at det hvide hus med gavlen ud mod Jernbanegade er nr. 27, kendt som ,,Dissings hus". Derefter ses gavlen missionshuset, nabo til det store hus, nr. 31, sidste hus i gaden, ,,Strygejernet".
Igen vil jeg anbefale, at man søger oplysninger om huse i det svundne Vejen på hjemmesiden www.vejenminiby.dk
Johs Laursen.
Hej Harald, der må jeg nok have nogen med der har boet derned omkring. Jeg mener at Missionshuset er det mørke rødstens hus, men er blevet usikker på det. Så hvis nogen af jer kan hjælpe er det fint.
Harald Aude.
Johs Laursen Ja, men vi er jo faktisk enige. Det mørke hus, nr 29, er Missionshuset. Lige efter, med hvid gavl vendt op mod os, er Strygejernet. Så vi er enige.

Der gik også en bane forbi Brejdablik nr. 31. på Askovvej til Askov.
Nederst i billedet, som senere blev Holger Engelbrekts Pedersens mark.
Brejdablik, Askovvej 31. Opført som privatbolig for købmand Peter Lauridsen, 1912. Sporet i forgrunden er en mergelbane Mergelgraven lå, hvor Hvedevænget 24. nu ligger.
Fotograf K. H. Kock, Vejen.
Hans Christian Pahus Bruun.
Den smalsporede jernbane i forgrunden startede ved mergellejet i Københoved. Mergelen som havde en høj indhold af kalk ( 36 % ) blev brugt ved opdyrkningen af de magre jorde nord for Vejen.

Der gik også en bane forbi Brejdablik nr. 31. på Askovvej til Askov.
Nederst i billedet, som senere blev Holger Engelbrekts Pedersens mark.
Brejdablik, Askovvej 31. Opført som privatbolig for købmand Peter Lauridsen, 1912. Sporet i forgrunden er en mergelbane Mergelgraven lå, hvor Hvedevænget 24. nu ligger.
Fotograf K. H. Kock, Vejen.
Hans Christian Pahus Bruun.
Den smalsporede jernbane i forgrunden startede ved mergellejet i Københoved. Mergelen som havde en høj indhold af kalk ( 36 % ) blev brugt ved opdyrkningen af de magre jorde nord for Vejen.

Vejen Trælasthandel  
Stiftet 1902 af Peder Lauridsen og Niels Petersen. Der lå i Allegade og Jyllandsgade.
28. jan. 2014  overtager Davidsens Tømmerhandel  Vejen Trælasthandel, Søndergade 111.
Ja Søndergade er blevet en lang gade her i 2022. Da jeg startede i  Bakkely Skole i 1953 var  husnummeret på de sidste huse 58.
Jeg mener at Vejen Metalvarefabrik & Jernstøberi, Søndergade 91 ved
Metalstøber Magnus J. Uldall, var det allersidste husnummer i Søndergade.

Vejen Trælasthandel
Stiftet 1902 af Peder Lauridsen og Niels Petersen. Der lå i Allegade og Jyllandsgade.
28. jan. 2014 overtager Davidsens Tømmerhandel Vejen Trælasthandel, Søndergade 111.
Ja Søndergade er blevet en lang gade her i 2022. Da jeg startede i Bakkely Skole i 1953 var husnummeret på de sidste huse 58.
Jeg mener at Vejen Metalvarefabrik & Jernstøberi, Søndergade 91 ved
Metalstøber Magnus J. Uldall, var det allersidste husnummer i Søndergade.

Et nyt billede  fra Frederik 7.'s gade, Vejen.
Luftfotografi af købmand Søren Thuesen Lynggaards købmandshandel Frederik 7.'s gade, Vejen
Bemærkning. Købmand Søren Thuesen Lynggaards købmandshandel lå ved Vejen Bykro. Garagen ved siden af butikken var udlejet til vejvæsenet, rutebiler mm. En plejedatter overtog huset. Tidligere var ejendommen ejet af købmand Dallskjold.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Og til venstre for Købmandsbutikken med garagerne er det Peder Lauridsen der havde forretningen 1922-23. 
Og Thuesen Lynggaards købmandsbutik hvor han startede 1923 til 1975.
Der var koloniallager med benzin, olie, kul og koks.
Chalina Lynggaard skriver.
Hej, det bliver vist en lang historie, jeg vel gerne starte med det billede du havde med købmanden på hjørnet af Øster Alle Frederik d. 7’s Gade. Så kom den nye hovedvej til at gå bag fars butik og kro. Det var hovedvej 1a der gik fra Rådhuset i København til Esbjerg. Så fandt kommunen på at flytte den store Kongesten længere nedad. Der havde været et fuld stop fra Øster Alle, Frederik d. 7’s Gade ud på hovedvejen, så åbnede man mere fra Frederik d. 7’s Gade. Og lukkede Borgegade i bunden til den nye hovedvej. Jeg håber du kan følge med mig. Så til pakhuset det havde Ribe Amts vejvæsen til huse da jeg var barn, og de havde lagerplads bag ved med meget forureningen som vi måtte rense op på i 2006 ca. Selve pakhuset har vist ikke været i brug som. Så den siden  Dallskjold tid, som min far købte af, men jeg har lige set alle købs papirerne, dem er der nok ingen der har interesse i. l min barndom kaldte vi marken bag ved, markedspladsen det var marked en gang om året, der blev solgt køer heste og meget andet der kom mange ind i butikken og købte piske jeg lærte også at slå et rigtig godt knæk med pisken. men i min eller tidligste barndom var det strengt forbudt for mig at gå udenfor, min mor var så bange at der skulle komme løbske heste, med alt det der hørte med.
Den nye garage blev bygget ca. i 1958 næsten samtidigt med at hovedvejen blev lavet. Og så kom rutebilerne, først kom Haderslev derefter Vejle, to hver sted, jeg har mange billeder fra marked dagene, men der med at lægge dem ind det er straks meget værre.

Et nyt billede fra Frederik 7.'s gade, Vejen.
Luftfotografi af købmand Søren Thuesen Lynggaards købmandshandel Frederik 7.'s gade, Vejen
Bemærkning. Købmand Søren Thuesen Lynggaards købmandshandel lå ved Vejen Bykro. Garagen ved siden af butikken var udlejet til vejvæsenet, rutebiler mm. En plejedatter overtog huset. Tidligere var ejendommen ejet af købmand Dallskjold.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Og til venstre for Købmandsbutikken med garagerne er det Peder Lauridsen der havde forretningen 1922-23.
Og Thuesen Lynggaards købmandsbutik hvor han startede 1923 til 1975.
Der var koloniallager med benzin, olie, kul og koks.
Chalina Lynggaard skriver.
Hej, det bliver vist en lang historie, jeg vel gerne starte med det billede du havde med købmanden på hjørnet af Øster Alle Frederik d. 7’s Gade. Så kom den nye hovedvej til at gå bag fars butik og kro. Det var hovedvej 1a der gik fra Rådhuset i København til Esbjerg. Så fandt kommunen på at flytte den store Kongesten længere nedad. Der havde været et fuld stop fra Øster Alle, Frederik d. 7’s Gade ud på hovedvejen, så åbnede man mere fra Frederik d. 7’s Gade. Og lukkede Borgegade i bunden til den nye hovedvej. Jeg håber du kan følge med mig. Så til pakhuset det havde Ribe Amts vejvæsen til huse da jeg var barn, og de havde lagerplads bag ved med meget forureningen som vi måtte rense op på i 2006 ca. Selve pakhuset har vist ikke været i brug som. Så den siden Dallskjold tid, som min far købte af, men jeg har lige set alle købs papirerne, dem er der nok ingen der har interesse i. l min barndom kaldte vi marken bag ved, markedspladsen det var marked en gang om året, der blev solgt køer heste og meget andet der kom mange ind i butikken og købte piske jeg lærte også at slå et rigtig godt knæk med pisken. men i min eller tidligste barndom var det strengt forbudt for mig at gå udenfor, min mor var så bange at der skulle komme løbske heste, med alt det der hørte med.
Den nye garage blev bygget ca. i 1958 næsten samtidigt med at hovedvejen blev lavet. Og så kom rutebilerne, først kom Haderslev derefter Vejle, to hver sted, jeg har mange billeder fra marked dagene, men der med at lægge dem ind det er straks meget værre.

Fra Vejen arkiv.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Dortheasminde, set fra havesiden, oktober 1917. Esbjergvej 47, Vejen.
Årstal 1917.
Lis Tveen Andersen.
Jeg kan se det er gammelt. Det er senere kommet en veranda på ved havedøren.

Fra Vejen arkiv.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Dortheasminde, set fra havesiden, oktober 1917. Esbjergvej 47, Vejen.
Årstal 1917.
Lis Tveen Andersen.
Jeg kan se det er gammelt. Det er senere kommet en veranda på ved havedøren.

Gården Dortheasminde, Esbjergvej 47, Vejen. Det gamle stuehus set fra havesiden. På fotografiet ses fru Thorsen.
Gunhild Thorsen
Fødselsdag: 13. februar 1904
Fødselssted: Vejen Præstegård, Vejen, Malt, Ribe, Danmark
Død 1955 (50-51)
Immediate Family:
Datter af Peder Ingvard Thorsen og Ane Thorsen
Gift med Gustav Helms.
Lis Tveen Andersen.
Gunhild var min faster. Det var min farmor og farfar der havde dortheasminde.

Gården Dortheasminde, Esbjergvej 47, Vejen. Det gamle stuehus set fra havesiden. På fotografiet ses fru Thorsen.
Gunhild Thorsen
Fødselsdag: 13. februar 1904
Fødselssted: Vejen Præstegård, Vejen, Malt, Ribe, Danmark
Død 1955 (50-51)
Immediate Family:
Datter af Peder Ingvard Thorsen og Ane Thorsen
Gift med Gustav Helms.
Lis Tveen Andersen.
Gunhild var min faster. Det var min farmor og farfar der havde dortheasminde.

Gården Birkely, på hjørnet af Nørregade/Baungårdsvej.

Gården Birkely, på hjørnet af Nørregade/Baungårdsvej.

Dorthe Holm Jensen
28. august
  · 
Dette billede er også taget af Bent Jørgensen for Folkebladet - sommeren 1964.
PS. Dorthe Holm Jensen var mannequin.

Dorthe Holm Jensen
28. august
·
Dette billede er også taget af Bent Jørgensen for Folkebladet - sommeren 1964.
PS. Dorthe Holm Jensen var mannequin.

Gården Birkely, på hjørnet af Nørregade/Baungårdsvej før nedrivningen i midten af 1930'erne. Set fra Frd.VII's gade
Fotograf K. H. Kock Vejen.
,,,,,,,,,,,,,,,
Der står i Folkebladet  som jeg savner meget.
Der kan det med underfundig humor.
Ved Gennemførelsen af Amtsvejen gennem Læborg til Asbo har højere Magter inden for
Vejvæsenet bestemt, at Gaarden ”Birkely” af Hensyn til Oversigten skal nedrives, og som
bekendt har Vejen Sogneraad af Vognmand J. H. Klockmann købt Arealet. Udbygningerne er man i Gang med at nedrive, og længe varer det ikke, før ogsaa det smukke Stuehus
forsvinder.
I den sidste Tid er der ofte over for os fremsat Ønske om, at der blev gjort Forsøg paa at
redde denne gamle, særprægede Bondegaard; men der er intet at gøre. Amtsvejvæsenet har
stillet bestemt Krav om Nedrivning under Henvisning til, at Overvejinspektøren som Betingelse
for Tilskud til det store Vejarbejde havde fordret, at der paa dette Sted blev fri Bane. Man kan
mene om Forholdene, hvad man vil; men en Kendsgerning er det, at de Ændringer og
Forbedringer, der i de senere Aar er gennemført, har tilvejebragt Forhold, saa det stærke og
ubetingede Krav om Nedrivning ikke er særlig godt underbygget. Maaske Faren endog
forstærkes, naar Banen bliver ”fri” og en stærkere Gennemkørsel Følgen.
 Den smukkeste Bygning i Vejen forsvinder, og Jorderne sammenlægges med Arealer ved
Baungaardsvej, der tidligere har været underlagt den Ejendom, som Hestehandler Munk ejede.
,,,,,,,,,,,,,,,,
Til venstre var på den tid i 1938 Købmand Jens P. Simonsen. Og  i venstre hjørne må det være indgangen til Den gamle byskole.
Til højre står der en mælkejunge, som jeg kan huske fra min barndom, på Askovvej hvor gårdene skyllede mælkejungerne rene til næste påfyldning af mælk  og som kunne høres i hele gaden. med en speciel lyd som jeg ikke har hørt siden.
I dag er de samleobjekter fra en tid der var.
Her på billedet kan man rigtig se gaden og fortovet inden der kom brosten på, det skete i 1924.

Gården Birkely, på hjørnet af Nørregade/Baungårdsvej før nedrivningen i midten af 1930'erne. Set fra Frd.VII's gade
Fotograf K. H. Kock Vejen.
,,,,,,,,,,,,,,,
Der står i Folkebladet som jeg savner meget.
Der kan det med underfundig humor.
Ved Gennemførelsen af Amtsvejen gennem Læborg til Asbo har højere Magter inden for
Vejvæsenet bestemt, at Gaarden ”Birkely” af Hensyn til Oversigten skal nedrives, og som
bekendt har Vejen Sogneraad af Vognmand J. H. Klockmann købt Arealet. Udbygningerne er man i Gang med at nedrive, og længe varer det ikke, før ogsaa det smukke Stuehus
forsvinder.
I den sidste Tid er der ofte over for os fremsat Ønske om, at der blev gjort Forsøg paa at
redde denne gamle, særprægede Bondegaard; men der er intet at gøre. Amtsvejvæsenet har
stillet bestemt Krav om Nedrivning under Henvisning til, at Overvejinspektøren som Betingelse
for Tilskud til det store Vejarbejde havde fordret, at der paa dette Sted blev fri Bane. Man kan
mene om Forholdene, hvad man vil; men en Kendsgerning er det, at de Ændringer og
Forbedringer, der i de senere Aar er gennemført, har tilvejebragt Forhold, saa det stærke og
ubetingede Krav om Nedrivning ikke er særlig godt underbygget. Maaske Faren endog
forstærkes, naar Banen bliver ”fri” og en stærkere Gennemkørsel Følgen.
Den smukkeste Bygning i Vejen forsvinder, og Jorderne sammenlægges med Arealer ved
Baungaardsvej, der tidligere har været underlagt den Ejendom, som Hestehandler Munk ejede.
,,,,,,,,,,,,,,,,
Til venstre var på den tid i 1938 Købmand Jens P. Simonsen. Og i venstre hjørne må det være indgangen til Den gamle byskole.
Til højre står der en mælkejunge, som jeg kan huske fra min barndom, på Askovvej hvor gårdene skyllede mælkejungerne rene til næste påfyldning af mælk og som kunne høres i hele gaden. med en speciel lyd som jeg ikke har hørt siden.
I dag er de samleobjekter fra en tid der var.
Her på billedet kan man rigtig se gaden og fortovet inden der kom brosten på, det skete i 1924.

Flemming Juul Mortensen.
Johs Laursen. Hej kan du evt. hvis det ikke har været lagt op finde billeder af det gamle Svends Kiosk og Bambi bar.
Elise Grøn.
Johs Laursen.
Som jeg husker Svends Kiosk. Det kunne godt være min fars malerbil, det er det nok ikke, når han skulle ind efter en æske Monaco cerutter.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det er det tætteste jeg kan komme på Svends Kiosk.
Jeg tror at billedet er før at Bambi bar kom i højre side af butikken.
Susanne Juel-Winther.
Ja, både Lis Ullerup og hendes mor har ekspederet mig og andre i hundredvis af gange.
- og Lis' far i kioskafdelingen.
Skønne sommerminder om Diplom is og softice.
Lis Ullerup
Det er mit barndomshjem. Dejlige minder.
Bjarne Henriksen.
Jeg tror at Billedet er fra midt halvfjerdserne frem til begyndelsen af firserne, vi overtog Svends Kiosk 1. marts 83 derefter blev facaden ændret. På billedet er Bambi Bar med, den blev bygget til Svends Kiosk omkring 1953. Butikken blev flyttet til Nørregade 62 fra nr. 57 1. marts 1994.

Flemming Juul Mortensen.
Johs Laursen. Hej kan du evt. hvis det ikke har været lagt op finde billeder af det gamle Svends Kiosk og Bambi bar.
Elise Grøn.
Johs Laursen.
Som jeg husker Svends Kiosk. Det kunne godt være min fars malerbil, det er det nok ikke, når han skulle ind efter en æske Monaco cerutter.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det er det tætteste jeg kan komme på Svends Kiosk.
Jeg tror at billedet er før at Bambi bar kom i højre side af butikken.
Susanne Juel-Winther.
Ja, både Lis Ullerup og hendes mor har ekspederet mig og andre i hundredvis af gange.
- og Lis' far i kioskafdelingen.
Skønne sommerminder om Diplom is og softice.
Lis Ullerup
Det er mit barndomshjem. Dejlige minder.
Bjarne Henriksen.
Jeg tror at Billedet er fra midt halvfjerdserne frem til begyndelsen af firserne, vi overtog Svends Kiosk 1. marts 83 derefter blev facaden ændret. På billedet er Bambi Bar med, den blev bygget til Svends Kiosk omkring 1953. Butikken blev flyttet til Nørregade 62 fra nr. 57 1. marts 1994.

Karen Margrethe Bruun Christensen
Mon ikke en af rutebilerne tilhører P. V. Bruun i Brørup. Han drev ruten Brørup-Kolding. Ruten blev overtaget af Papuga sidst 1960erne. Peter Vilhelm Bruun var min farfar

Karen Margrethe Bruun Christensen
Mon ikke en af rutebilerne tilhører P. V. Bruun i Brørup. Han drev ruten Brørup-Kolding. Ruten blev overtaget af Papuga sidst 1960erne. Peter Vilhelm Bruun var min farfar

I anledning af de dyre gaspriser i dag.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Beskrivelse.
Festen foregik på begge sider af grænsen Ellund-Frøslev, hvor Ruhr-gassen strømmer ind i Danmark. Godt 300 gæster var samlet.
Omtale og billedserie, bl.a.:
* Helga Svendsen og Anne Sørensen, der bor tæt ved gas-grænsen, registreres i

I anledning af de dyre gaspriser i dag.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Beskrivelse.
Festen foregik på begge sider af grænsen Ellund-Frøslev, hvor Ruhr-gassen strømmer ind i Danmark. Godt 300 gæster var samlet.
Omtale og billedserie, bl.a.:
* Helga Svendsen og Anne Sørensen, der bor tæt ved gas-grænsen, registreres i "grænsekontrollen"
* Fire toldere 1920-1982. Aage E. Hansen til venstre er samler og udlånte uniformerne
* 30 meter høj gasflamme i baggrunden
* Energiminister Knud Enggaard tændte for 10 gaslamper ved Naturgas Syds hovedkontor i Vejen
* Lurblæsere udenfor rådhuset i Brørup, "Årets Gasby"
*. "Årets gaskunder", Lis og Eigil Iversen, Brørup, fik af Naturgas Syds direktør, Rene Iversen, overrakt et gaskomfur.
Bemærkning Bragt i Vejle Amts Folkeblad
Årstal 1982
Dateringsnote 2. oktober 1982
Fotograf * Allan Simonsen.
Birthe Klockmann Nielsen.
Husker det tydeligt. Jeg var lige startet på Naturgas Syd samme dag.
God fest om aftenen.
Stoppede i 2008.
Johs Laursen.
Birthe Klockmann Nielsen. Det viste jeg ikke Birthe. Allan Simonsen der tog fotografiet, var det fodboldlegenden. Eller er det en navne broder. Så må du sikker kende Elizabeth Schöneberg der også har været på kontoret i Søndergade. Elizabeth ville gerne se nogen billeder fra den tid, men der er ingen desværre.

Nr. 96 i Nørregade. Pottemager Sophus Jensen.
Gunnar Melton.
Ja, det et et foto af Sophus Jensen , som er i gang med dreje en skål.
Sophus Jensen var far til Viggo Jensen (Basse) i Telegramhallen har jeg fået fortalt.
Når der blev leveret ler til produktionen, blev vinduet til højre taget ud for at leret kunne skovles ind den vej.
I 1940’erne var der 4-5 pottemagere i gang, deriblandt min far. Derudover var der vel lige så mange medarbejdere til andre opgaver.
Johs Laursen.
Gunnar Melton. Det var dog en nyhed Gunnar, at Sophus Jensen var far til Viggo Jensen (Basse) i Telegramhallen, i Søndergade. Så er Basse Jensen født i Vejen..

Nr. 96 i Nørregade. Pottemager Sophus Jensen.
Gunnar Melton.
Ja, det et et foto af Sophus Jensen , som er i gang med dreje en skål.
Sophus Jensen var far til Viggo Jensen (Basse) i Telegramhallen har jeg fået fortalt.
Når der blev leveret ler til produktionen, blev vinduet til højre taget ud for at leret kunne skovles ind den vej.
I 1940’erne var der 4-5 pottemagere i gang, deriblandt min far. Derudover var der vel lige så mange medarbejdere til andre opgaver.
Johs Laursen.
Gunnar Melton. Det var dog en nyhed Gunnar, at Sophus Jensen var far til Viggo Jensen (Basse) i Telegramhallen, i Søndergade. Så er Basse Jensen født i Vejen..

Vejen Cementvarefabrik Baungårdsvej 3. 6600 Vejen.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Cementvarefabrikken lå
på hjørnet af Baungårdsvej og Vester Allé  i 1956.
VEJEN CEMENTVAREFABRIK ApS stiftes i 1976.
I dag ligger den på Engvej 6. 6600 Vejen
 Til venstre oppe i billedet er det Vejen Byskole der ligger.
Johannes Møbjerg Jacobsen. Byskolen ligger til venstre. Til højre kan man se den gamle skole på Fr. d. 7. gade.  
Jytte Eeg Hansen.
Hed han ikke Niels Dam.  
Kurt Sloth Hansen
Jytte Eeg Hansen jo og der var en søn der hed Jørgen.

Vejen Cementvarefabrik Baungårdsvej 3. 6600 Vejen.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Cementvarefabrikken lå
på hjørnet af Baungårdsvej og Vester Allé i 1956.
VEJEN CEMENTVAREFABRIK ApS stiftes i 1976.
I dag ligger den på Engvej 6. 6600 Vejen
Til venstre oppe i billedet er det Vejen Byskole der ligger.
Johannes Møbjerg Jacobsen. Byskolen ligger til venstre. Til højre kan man se den gamle skole på Fr. d. 7. gade.
Jytte Eeg Hansen.
Hed han ikke Niels Dam.
Kurt Sloth Hansen
Jytte Eeg Hansen jo og der var en søn der hed Jørgen.

Askovvejens teglværk, omk. 1908
,,,,,,,,,,,,,,,,
Husene bagved er Gunnersvej, med min Onkel og Tantes Christian og Kaja Rasmussen hvide hus med gavlen ud mod marken. Der efter Teglværket lukkede blev til Gaardejer Holger Engelbret-Petersen mark, op mod Askovvej.
Det er nyt for mig at brødrene Holger og Gunner Pedersen var med i arbejdet på Mergelgraven. Holger Pedersens gård lå ved siden af Brejdablik, og Gunner Pedersen der var tømrer, hans hus lå på Askovvej nr. 17 tæt ved Gunnersvej.
Der står.
For bedre at kunne udnytte regnvejrsdagene og måske forlænge sæsonen noget blev der bygget et hus med hylder. Så strøg en mand sten indendørs med en form til kun to sten. Stenene blev strøget på et kort bræt, som så blev lagt på en hylde. Det blev ekstra fine sten, som da også blev brugt til særlige bygninger. Således til billedhugger Hansen-Jacobsens museum i Skibelund. Jeg havde det hverv at køre stenene dertil - en fin tjans, 3 kilometer i roligt tempo i modsætning til nærliggende byggepladser, hvor man hurtigt skulle læsse på og af. Hansen-Jacobsen fik i øvrigt tit brændt keramik i ovnen. Engang fik han brændt en stor kirke, omgivet af brændte vægge, han selv havde fremstillet. Den fortrængte en del mursten, men min far ville gerne støtte kunsten. Resultatet var strålende, og i sin begejstring gav Hansen-Jacobsen min broder Holger, som kom med kirken på en vogn, 50 øre og en sodavand!
Jeg tror at de fik mergel fra Askov ved Epoke. Og Søen i Anlægget  var i tidernes morgen, en mergelgrav. Som man omdannede til det den er i dag. Der var også Københoved Mergelleje. 
Der har i gammel tid været utrolig mange Mergellejer i og omkring Vejen.
Mergelgrav, fordybning opstået ved udgravning af mergel, en ler type med stort kalk indhold  som man lavede mursten af.
Peter Junker Iversen.
Mergel er ler med et relativt højt indhold af kalk. Blev anvendt i landbruget til jordforbedring. Bedre udnyttelse af gødning og ændring af jordens surhedsgrad.
Egon Dall Jørgensen.
Der gik mergelbane fra Københoved til Skodborghus, måske videre til Vejen Østermark. Fandt en skinne på vores mark i mine børnedage.
Der gik også en bane forbi Brejdablik  nr. 31. på Askovvej til Askov.

Askovvejens teglværk, omk. 1908
,,,,,,,,,,,,,,,,
Husene bagved er Gunnersvej, med min Onkel og Tantes Christian og Kaja Rasmussen hvide hus med gavlen ud mod marken. Der efter Teglværket lukkede blev til Gaardejer Holger Engelbret-Petersen mark, op mod Askovvej.
Det er nyt for mig at brødrene Holger og Gunner Pedersen var med i arbejdet på Mergelgraven. Holger Pedersens gård lå ved siden af Brejdablik, og Gunner Pedersen der var tømrer, hans hus lå på Askovvej nr. 17 tæt ved Gunnersvej.
Der står.
For bedre at kunne udnytte regnvejrsdagene og måske forlænge sæsonen noget blev der bygget et hus med hylder. Så strøg en mand sten indendørs med en form til kun to sten. Stenene blev strøget på et kort bræt, som så blev lagt på en hylde. Det blev ekstra fine sten, som da også blev brugt til særlige bygninger. Således til billedhugger Hansen-Jacobsens museum i Skibelund. Jeg havde det hverv at køre stenene dertil - en fin tjans, 3 kilometer i roligt tempo i modsætning til nærliggende byggepladser, hvor man hurtigt skulle læsse på og af. Hansen-Jacobsen fik i øvrigt tit brændt keramik i ovnen. Engang fik han brændt en stor kirke, omgivet af brændte vægge, han selv havde fremstillet. Den fortrængte en del mursten, men min far ville gerne støtte kunsten. Resultatet var strålende, og i sin begejstring gav Hansen-Jacobsen min broder Holger, som kom med kirken på en vogn, 50 øre og en sodavand!
Jeg tror at de fik mergel fra Askov ved Epoke. Og Søen i Anlægget var i tidernes morgen, en mergelgrav. Som man omdannede til det den er i dag. Der var også Københoved Mergelleje.
Der har i gammel tid været utrolig mange Mergellejer i og omkring Vejen.
Mergelgrav, fordybning opstået ved udgravning af mergel, en ler type med stort kalk indhold som man lavede mursten af.
Peter Junker Iversen.
Mergel er ler med et relativt højt indhold af kalk. Blev anvendt i landbruget til jordforbedring. Bedre udnyttelse af gødning og ændring af jordens surhedsgrad.
Egon Dall Jørgensen.
Der gik mergelbane fra Københoved til Skodborghus, måske videre til Vejen Østermark. Fandt en skinne på vores mark i mine børnedage.
Der gik også en bane forbi Brejdablik nr. 31. på Askovvej til Askov.

Tipvognstog fra mergel fra mergellejerne i Københoved.
Foto: Vejen Lokalhistoriske Arkiv.
,,,,,,,,,,,,,,,,
Mergel er en kalkholdig art ler, som tidligere blev anvendt til jordforbedring. Jens Nikolas Østergaard fik såvel de tyske myndigheder som Det Danske Hedeselskab til at undersøge lejets udstrækning og mergelens kvalitet. Forekomsten var stor, og kvaliteten var god. Han stod ikke selv for udvindingen af mergelen, men solgte udvindingsrettighederne til mergelselskaber.

Tipvognstog fra mergel fra mergellejerne i Københoved.
Foto: Vejen Lokalhistoriske Arkiv.
,,,,,,,,,,,,,,,,
Mergel er en kalkholdig art ler, som tidligere blev anvendt til jordforbedring. Jens Nikolas Østergaard fik såvel de tyske myndigheder som Det Danske Hedeselskab til at undersøge lejets udstrækning og mergelens kvalitet. Forekomsten var stor, og kvaliteten var god. Han stod ikke selv for udvindingen af mergelen, men solgte udvindingsrettighederne til mergelselskaber.

Vejen gamle kirke og til højre nr. 98 og 96 i Nørregade.
Den gamle kirke - fra 1100-tallet - der blev nedrevet i 1896
- lå på det sted - der i dag er kirkegård.
Den ny kirke blev opført som nabo til nr. 98
-

Vejen gamle kirke og til højre nr. 98 og 96 i Nørregade.
Den gamle kirke - fra 1100-tallet - der blev nedrevet i 1896
- lå på det sted - der i dag er kirkegård.
Den ny kirke blev opført som nabo til nr. 98
- "i Maler Andersens Have" iflg. Alkærsig.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Der hvor den gamle kirke står er det Vejen Kirkegård i dag.
Og Nørregade er der ikke endnu.
Det andet hus til højre med den enkelte skorsten er Automobil Vogn & Møbellakering ved Kristian Nielsen Malermester. A. N. Andersens efterfølger.
Til venstre for huset er det A. N. Andersens have, hvor den nye kirke som vi ser i dag blev bygget.
Lidt sjovt at se stedet inden Kirken blev bygget.
Gunnar Melton.
Huset til højre med 3 skorstene er pottemager Hauschildt - senere min farfar Niels Jensens pottemagerværksted med bolig i sydenden af huset. Min farfar kom fra Sorring og overtog værkstedet i 1898, han døde i 1935, bare 61 år gammel. Min farmor stod for den videre drift med hjælp af ansatte foruden min far Søren Jensen og farbror Bernhardt Jensen.
Produktionen sluttede i 1955, hvorefter Bernhard Jensen overtog bygninger og havde bl.a. hønseri i kort tid. Kaj Madsen havde frisørsalon i forhuset i en periode. Senere i 1961/62?startede min fætter Niels Erik sin møbelforretning Ønske Møbler, som andre har omtalt for nylig.

Erna Overgaard.
Gunnar Melton. Dejligt at læse Gunnar. Det er også lidt af min “historie”, fordi din faster Elna blev gift med min morfar Hans Dethlefsen og blev dermed min “mormor”. Som barn husker jeg også besøgene nede på pottemagerværkstedet og faktisk husker jeg også dig og din bror (Erling?) - var Karl Aksel også jeres bror? - dejligt at læse om gode minder.

Fra Vejen Miniby.
Pottemager Hauschildt begyndte lervarefabrikation i 1875.
I Nr. 96 i Nørregade.

Fra Vejen Miniby.
Pottemager Hauschildt begyndte lervarefabrikation i 1875.
I Nr. 96 i Nørregade.

Postkort af Vejen Kirke set fra Nørregade.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Et nyt flot billede fra Vejen Kirke.
Vejens nye kirke er opført under ledelse af arkitekt Vilhelm Ahlmann og indviet 20. december 1896.
 Nørregade 98  er det Sognegården der er nu, tidligere boede Pottemager Niels Jensen der. Carl Hans Madsen der havde Madsens Møbler solgte i 1991 til Vejen Menighedsråd.
Carl Hans Madsen  havde også møbelbutik på venstre side af kirken Nørregade 100 , som han købte i 1947 indtil da havde det vist blot været til beboelse - dette solgte han også i 1991 til Menighedsrådet.
Til venstre er huset før kirkegården, der boede Karetmager Jensens og deres datter Olga der var frisørelev   og kom senere til  frisør Stuhr, frisør i København, og var der helt indtil hun gik på pension.

Postkort af Vejen Kirke set fra Nørregade.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Et nyt flot billede fra Vejen Kirke.
Vejens nye kirke er opført under ledelse af arkitekt Vilhelm Ahlmann og indviet 20. december 1896.
Nørregade 98 er det Sognegården der er nu, tidligere boede Pottemager Niels Jensen der. Carl Hans Madsen der havde Madsens Møbler solgte i 1991 til Vejen Menighedsråd.
Carl Hans Madsen havde også møbelbutik på venstre side af kirken Nørregade 100 , som han købte i 1947 indtil da havde det vist blot været til beboelse - dette solgte han også i 1991 til Menighedsrådet.
Til venstre er huset før kirkegården, der boede Karetmager Jensens og deres datter Olga der var frisørelev og kom senere til frisør Stuhr, frisør i København, og var der helt indtil hun gik på pension.

To nye billeder med lidt farve af Vejen kirke og Kirkegården.
,,,,,,,,,,,,
Det er sjældent at jeg har set at kirke og kirkegård ikke er sammen. Her er det delt af Nørregade.
 Vejen ny kirke blev indviet 20. december 1896.
Den afløste den gamle kirke fra 1100-tallet, der lå hvor kirkegården er i dag.
A. N. Andersen, begyndte i 1875  Malerforretning i Vejen, hans have der ligger til venstre for det hvide hus til højre der var malerforretning blev brugt til den nye kirke som er her i dag.

To nye billeder med lidt farve af Vejen kirke og Kirkegården.
,,,,,,,,,,,,
Det er sjældent at jeg har set at kirke og kirkegård ikke er sammen. Her er det delt af Nørregade.
Vejen ny kirke blev indviet 20. december 1896.
Den afløste den gamle kirke fra 1100-tallet, der lå hvor kirkegården er i dag.
A. N. Andersen, begyndte i 1875 Malerforretning i Vejen, hans have der ligger til venstre for det hvide hus til højre der var malerforretning blev brugt til den nye kirke som er her i dag.

Et ældre billede af den flotte kirkegård der er her i dag.
Stien til venstre går fra Nørregade til Vesteralle.
 På kirkegården kan man gå ind og se ruinerne af den gamle kirke, der ligger tæt ved Nørregade.
Jeg er mange steder på nettet når jeg skal finde noget interessant til et emne. Jeg er desværre også komme til at læse at der i dag bliver stjålet en masse buketter som bliver lagt på gravene af de pårørende.
Det er en trist tendens    som jeg ikke kan forstå at nogen vil gøre sig skyld i.

Et ældre billede af den flotte kirkegård der er her i dag.
Stien til venstre går fra Nørregade til Vesteralle.
På kirkegården kan man gå ind og se ruinerne af den gamle kirke, der ligger tæt ved Nørregade.
Jeg er mange steder på nettet når jeg skal finde noget interessant til et emne. Jeg er desværre også komme til at læse at der i dag bliver stjålet en masse buketter som bliver lagt på gravene af de pårørende.
Det er en trist tendens som jeg ikke kan forstå at nogen vil gøre sig skyld i.

Vejens første Rutebilstation var i Jernbanegade nr. 1-3, der var grønmalet.
Karl Knudsen.
Herligt billede Johannes - de røde rutebiler blev de ikke kaldet “Karlsvognen “ efter ejeren - hvad var det nu han hed ?
Hej Karl, mon det ikke er Karl Bruun ?
Karl Bruun til venstre og ukendt til højre ved Vejen Rutebilstation. Bussen ligner en af Karl Hansens busser i Vejle.
Brørup Askov Vejen ST. Andst Kolding.
Bussen er af mærket Berliet årgang 1950
Periode 1950 - 1960.

Preben Ladekjær.
Det var Karl Hansen, Vejle der kørt Vejle - Esbjerg. De flyttede basen fra Egtved til Vejen i 1957, og havde garage i nede ved siden af bykroen. Min forældre og 3 andre familier flyttede med fra Egtved dengang.

Vejens første Rutebilstation var i Jernbanegade nr. 1-3, der var grønmalet.
Karl Knudsen.
Herligt billede Johannes - de røde rutebiler blev de ikke kaldet “Karlsvognen “ efter ejeren - hvad var det nu han hed ?
Hej Karl, mon det ikke er Karl Bruun ?
Karl Bruun til venstre og ukendt til højre ved Vejen Rutebilstation. Bussen ligner en af Karl Hansens busser i Vejle.
Brørup Askov Vejen ST. Andst Kolding.
Bussen er af mærket Berliet årgang 1950
Periode 1950 - 1960.

Preben Ladekjær.
Det var Karl Hansen, Vejle der kørt Vejle - Esbjerg. De flyttede basen fra Egtved til Vejen i 1957, og havde garage i nede ved siden af bykroen. Min forældre og 3 andre familier flyttede med fra Egtved dengang.

Hej Karen. Jeg kan se at du har lagt en del ind i Brørup arkivet. Jeg tror at du har ret i at din farfar Peter Vilhelm Bruun kørte til Vejen også.
Der står.
Peder Vilhelm Bruun, rutebilejer, Nørregade 66. 
Drev ruten Brørup-Kolding fra 1926 til sin død i 1958. Herefter tog sønnerne Henry og Carl Bruun over.
Bemærkning Firmaet blev i midten af 1960-erne overtaget af Niels Papuga, Agerbæk. Senere sønnen John. Senest Johns søn Carsten Papuga
Periode 1956 - 1958
Fotograf Højlund, Helge, Brørup

Hej Karen. Jeg kan se at du har lagt en del ind i Brørup arkivet. Jeg tror at du har ret i at din farfar Peter Vilhelm Bruun kørte til Vejen også.
Der står.
Peder Vilhelm Bruun, rutebilejer, Nørregade 66.
Drev ruten Brørup-Kolding fra 1926 til sin død i 1958. Herefter tog sønnerne Henry og Carl Bruun over.
Bemærkning Firmaet blev i midten af 1960-erne overtaget af Niels Papuga, Agerbæk. Senere sønnen John. Senest Johns søn Carsten Papuga
Periode 1956 - 1958
Fotograf Højlund, Helge, Brørup

Ahornsgade nummer 5 i dag, 2022.
Man kan sige at huset har en utrolig historie.
Det har ligget ved viadukten, og er flyttet til Ahornsgade. Det er ikke første gang jeg har hørt om at man flyttede et hus.
Min gamle nabo Aage Schmidt der var smed på Alfa Margarinefabrik, fik lov til at bryde ledvogterhuset ned sten for sten her i Vestergade, rense dem og flytte det til hans store sommerhusgrund i Blåvand, hvor han byggede det op. Jeg har flere gange været i sommerhuset med Aage og hans kone Esther.
Han var en af de første der købte grund til sommerhus i Blåvand.
Mogens Schmidt.
Vil du fortælle hvor huset ligger i Blåvand?
Mogens Schmidt. Hej Mogens.
Det tror jeg ikke jeg kan, det er meget længe siden jeg var på besøg der. 40 år.
Aage fortalte at han var den første der købte tre grunde i Blåvand af en landmand, og det dengang var meget mudret og svært at komme frem. Han havde selv en dobbeltgrund.
Grundene var realitet billige dengang.
Hans yngste søn Flemming der var Sparekassedirektør i Brørup den gang, fik den ene af grundene til at bygge sommerhus for.
Der var mange katte i området dengang. Aage fortalte at sommerhusgæster tog en kat til sig og når de rejste hjem lod de den alene tilbage.
Mogens Schmidt.
Johs Laursen ok, så vil jeg prøve at spørge en af de lokale.
Jeg bor i Blåvand og mudrede grunde stadigvæk eksisterer i Blåvand.

Ahornsgade nummer 5 i dag, 2022.
Man kan sige at huset har en utrolig historie.
Det har ligget ved viadukten, og er flyttet til Ahornsgade. Det er ikke første gang jeg har hørt om at man flyttede et hus.
Min gamle nabo Aage Schmidt der var smed på Alfa Margarinefabrik, fik lov til at bryde ledvogterhuset ned sten for sten her i Vestergade, rense dem og flytte det til hans store sommerhusgrund i Blåvand, hvor han byggede det op. Jeg har flere gange været i sommerhuset med Aage og hans kone Esther.
Han var en af de første der købte grund til sommerhus i Blåvand.
Mogens Schmidt.
Vil du fortælle hvor huset ligger i Blåvand?
Mogens Schmidt. Hej Mogens.
Det tror jeg ikke jeg kan, det er meget længe siden jeg var på besøg der. 40 år.
Aage fortalte at han var den første der købte tre grunde i Blåvand af en landmand, og det dengang var meget mudret og svært at komme frem. Han havde selv en dobbeltgrund.
Grundene var realitet billige dengang.
Hans yngste søn Flemming der var Sparekassedirektør i Brørup den gang, fik den ene af grundene til at bygge sommerhus for.
Der var mange katte i området dengang. Aage fortalte at sommerhusgæster tog en kat til sig og når de rejste hjem lod de den alene tilbage.
Mogens Schmidt.
Johs Laursen ok, så vil jeg prøve at spørge en af de lokale.
Jeg bor i Blåvand og mudrede grunde stadigvæk eksisterer i Blåvand.

Vejen Trælasthandel, ca. 1956. Ja, hvor tiden flyver afsted.
Udstillingsvinduer for Vejen Trælasthandel omkring 1956,  der fik butik på det tidspunkt i Søndergade nummer 20.
Bag ved i porten kan man se den gamle trælasthandel i Allegade.

Vejen Trælasthandel, ca. 1956. Ja, hvor tiden flyver afsted.
Udstillingsvinduer for Vejen Trælasthandel omkring 1956, der fik butik på det tidspunkt i Søndergade nummer 20.
Bag ved i porten kan man se den gamle trælasthandel i Allegade.

Ja det skal lige med som afslutning på rutebilerne i Vejen.
Her er Rutebilstationen flyttet  fra Jernbanegade og nyopført tæt ved Nørregade, i dag Torvegade.
Det er utroligt at man har raget ned og bygget nyt i en uendelighed.

Ja det skal lige med som afslutning på rutebilerne i Vejen.
Her er Rutebilstationen flyttet fra Jernbanegade og nyopført tæt ved Nørregade, i dag Torvegade.
Det er utroligt at man har raget ned og bygget nyt i en uendelighed.

Vejen rutebilstation Jernbanegade Vejen. 2
,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det var sjældent at jeg så alle båsene var fyldt op med rutebiler dengang.
Om morgenen kørte rutebilerne til Kolding med elever fra Vejen til Teknisk skole og andre skoletilbud. Det var før at Vejen fik sit eget Gymnasium og HF på Petersmindevej nr. 3.
Vejens  første Rutebilstation var i Jernbanegade nr. 1-3, der var grønmalet.
Jette Høier Fischer-Vig skriver. Det var min oldefar, Christen Eriksen der fik bygget huset, hvor der også var rutebilstation (venteværelse).
Det var et dobbelthus som mine oldeforældre byggede, læs meget mere om dem og huset på Vejen Minibys hjemmeside.
Huset, som det ser ud på billedet, er det originale, men står bygget i minibyen som hvidmalet.
Huset er Bygget i 1889 og nedrevet i 1964. Ja der skete meget i tressernes årti.
Michael Bang Jeppesen.
Husker den fra min barndom, indtil 87 hvor godsterminalen hos DSB blev revet ned og Kvickly udvidet ud hvor den gamle busstation lå.
Jeg må heller prøve at samle de forskellige rutebilstationer, så  man ikke går  helt sur i det.

Vejen rutebilstation Jernbanegade Vejen. 2
,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det var sjældent at jeg så alle båsene var fyldt op med rutebiler dengang.
Om morgenen kørte rutebilerne til Kolding med elever fra Vejen til Teknisk skole og andre skoletilbud. Det var før at Vejen fik sit eget Gymnasium og HF på Petersmindevej nr. 3.
Vejens første Rutebilstation var i Jernbanegade nr. 1-3, der var grønmalet.
Jette Høier Fischer-Vig skriver. Det var min oldefar, Christen Eriksen der fik bygget huset, hvor der også var rutebilstation (venteværelse).
Det var et dobbelthus som mine oldeforældre byggede, læs meget mere om dem og huset på Vejen Minibys hjemmeside.
Huset, som det ser ud på billedet, er det originale, men står bygget i minibyen som hvidmalet.
Huset er Bygget i 1889 og nedrevet i 1964. Ja der skete meget i tressernes årti.
Michael Bang Jeppesen.
Husker den fra min barndom, indtil 87 hvor godsterminalen hos DSB blev revet ned og Kvickly udvidet ud hvor den gamle busstation lå.
Jeg må heller prøve at samle de forskellige rutebilstationer, så man ikke går helt sur i det.

Andreas Nielsen
,,,,,,
Foto Dall Schmidt 1957.
Dall Schmidt har tit været ude i Vejen og taget billeder.
Han var en god fotograf.
Og i dag så længe efter har vi glæde af hans billeder.
1957 var et godt år for Vejen.

Andreas Nielsen
,,,,,,
Foto Dall Schmidt 1957.
Dall Schmidt har tit været ude i Vejen og taget billeder.
Han var en god fotograf.
Og i dag så længe efter har vi glæde af hans billeder.
1957 var et godt år for Vejen.

Jette Høier Fischer-Vig skriver. Det var min oldefar, Christen Eriksen der fik bygget huset, hvor der også var rutebilstation (venteværelse).
Det var et dobbelthus som mine oldeforældre byggede, læs meget mere om dem og huset på Vejen Minibys hjemmeside.
Huset, som det ser ud på billedet, er det originale, men står bygget i minibyen som hvidmalet.
Huset er Bygget i 1889 og nedrevet i 1964.
Vejens første rutebilstation der var grøn. Jernbanegade 1-3.

Jette Høier Fischer-Vig skriver. Det var min oldefar, Christen Eriksen der fik bygget huset, hvor der også var rutebilstation (venteværelse).
Det var et dobbelthus som mine oldeforældre byggede, læs meget mere om dem og huset på Vejen Minibys hjemmeside.
Huset, som det ser ud på billedet, er det originale, men står bygget i minibyen som hvidmalet.
Huset er Bygget i 1889 og nedrevet i 1964.
Vejens første rutebilstation der var grøn. Jernbanegade 1-3.

Foto. Bjørn Nedergaard.
Rutebil holdepladserne i dag 2022.
,,,,,,,,,,,,
I dag holder rutebilerne der er blå et mere ydmygt sted end før.
Nemlig ved siden af Togstationen.
Måske det er en god ide ikke at lave et venteværelse ved stationen i dag, da den sikker ikke for lov til at blive der så længe, når man har set hvordan det har gået med de tre første.
Flemming Juul Mortensen.
Ja trist at nogle mennesker skal ødelægge det for andre så os der skal benytte offentlig transport bare skal stå udenfor og vente i alt slags vejr og bl.a. blive pisse våde eller fryse os halv ihjel.
Karl Knudsen.
Trist skue Johannes.

Foto. Bjørn Nedergaard.
Rutebil holdepladserne i dag 2022.
,,,,,,,,,,,,
I dag holder rutebilerne der er blå et mere ydmygt sted end før.
Nemlig ved siden af Togstationen.
Måske det er en god ide ikke at lave et venteværelse ved stationen i dag, da den sikker ikke for lov til at blive der så længe, når man har set hvordan det har gået med de tre første.
Flemming Juul Mortensen.
Ja trist at nogle mennesker skal ødelægge det for andre så os der skal benytte offentlig transport bare skal stå udenfor og vente i alt slags vejr og bl.a. blive pisse våde eller fryse os halv ihjel.
Karl Knudsen.
Trist skue Johannes.

Den tredje Rutebilstation, efter at man brød den lange rutebilstation i Jernbanegade ned.
Oppe  til venstre er det Nørregade og helt oppe i venstre hjørne er det DLG Siloen i Ahornsgade der stadig er der.  
I 1975 blev Siloen nedrevet.
Så Rutebilstationen må være fra før 1975.
Som Folkebladet skriver. Det er en lidt blandet arkitektur, der præger bymidten i Vejen. Nyt og gammelt mødes side om side i mere eller mindre skøn forening. De absolutte højdepunkter er fjernvarme- og mejeriskorstenene samt kornsiloen i Ahorngade. Citat slut.

Den tredje Rutebilstation, efter at man brød den lange rutebilstation i Jernbanegade ned.
Oppe til venstre er det Nørregade og helt oppe i venstre hjørne er det DLG Siloen i Ahornsgade der stadig er der.
I 1975 blev Siloen nedrevet.
Så Rutebilstationen må være fra før 1975.
Som Folkebladet skriver. Det er en lidt blandet arkitektur, der præger bymidten i Vejen. Nyt og gammelt mødes side om side i mere eller mindre skøn forening. De absolutte højdepunkter er fjernvarme- og mejeriskorstenene samt kornsiloen i Ahorngade. Citat slut.

Vejens  første Rutebilstation var i Jernbanegade nr. 1-3, der var grønmalet.
Jette Høier Fischer-Vig skriver. Det var min oldefar, Christen Eriksen der fik bygget huset, hvor der også var rutebilstation (venteværelse).
Det var et dobbelthus som mine oldeforældre byggede, læs meget mere om dem og huset på Vejen Minibys hjemmeside.
Huset, som det ser ud på billedet, er det originale, men står bygget i minibyen som hvidmalet.
Huset er Bygget i 1889 og nedrevet i 1964.

Vejens første Rutebilstation var i Jernbanegade nr. 1-3, der var grønmalet.
Jette Høier Fischer-Vig skriver. Det var min oldefar, Christen Eriksen der fik bygget huset, hvor der også var rutebilstation (venteværelse).
Det var et dobbelthus som mine oldeforældre byggede, læs meget mere om dem og huset på Vejen Minibys hjemmeside.
Huset, som det ser ud på billedet, er det originale, men står bygget i minibyen som hvidmalet.
Huset er Bygget i 1889 og nedrevet i 1964.

Billeder fra karetmager Jensens værksted, 1920.

Billeder fra karetmager Jensens værksted, 1920.

Vejen Cementvarefabrik Baungårdsvej 3. 6600 Vejen.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Niels Dam’s cementfabrik.
Jeg har desværre ikke nogen  selvoplevede historier om Vejen Cementvarefabrik, men synes at det skal med her.
Man skal helt tilbage i 1919, hvor Vejen Cementfabrik startede ved P. Billund.
og hvor Fabrikant Peter J. P. Dam, Baungaardsvej 1. startede i 1940.
Og i 1957 Formand for Dansk Arbejde: Fabrikant P. J. P. Dam, Baungaardsvej. 1.

Vejen Cementvarefabrik Baungårdsvej 3. 6600 Vejen.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Niels Dam’s cementfabrik.
Jeg har desværre ikke nogen selvoplevede historier om Vejen Cementvarefabrik, men synes at det skal med her.
Man skal helt tilbage i 1919, hvor Vejen Cementfabrik startede ved P. Billund.
og hvor Fabrikant Peter J. P. Dam, Baungaardsvej 1. startede i 1940.
Og i 1957 Formand for Dansk Arbejde: Fabrikant P. J. P. Dam, Baungaardsvej. 1.

Kirsten Jensen, datter af karetmager Bernhard Jensen Nørregade 93, Vejen. Bygningen bagved er en del af karetmagerværkstedet.

Kirsten Jensen, datter af karetmager Bernhard Jensen Nørregade 93, Vejen. Bygningen bagved er en del af karetmagerværkstedet.

Karetmager J.A. Jensen, Vejen.
Karetmager – fremstilling af hestekøretøjer.
Fremstilling af hestekøretøjer foregik i et samarbejde mellem flere håndværk: karetmager, smed, vognmaler og sadelmager for blot at nævne nogle af de væsentligste.
Det var karetmageren, der udførte træarbejdet, mens smeden lavede jerndele som aksler, fjedre, hjulringe og beslag. Vognmaleren malede og stafferede køretøjet, og sadelmageren polstrede sæder og eventuelt andet interiør.
Fagbetegnelsen karetmager opstod omkring 1750, men hjulmagerfaget er langt ældre. De ældst kendte hjul er mere end 5000 år gamle, og betegnelsen hjulmager kendes tilbage til 1400-tallet.

Karetmager J.A. Jensen, Vejen.
Karetmager – fremstilling af hestekøretøjer.
Fremstilling af hestekøretøjer foregik i et samarbejde mellem flere håndværk: karetmager, smed, vognmaler og sadelmager for blot at nævne nogle af de væsentligste.
Det var karetmageren, der udførte træarbejdet, mens smeden lavede jerndele som aksler, fjedre, hjulringe og beslag. Vognmaleren malede og stafferede køretøjet, og sadelmageren polstrede sæder og eventuelt andet interiør.
Fagbetegnelsen karetmager opstod omkring 1750, men hjulmagerfaget er langt ældre. De ældst kendte hjul er mere end 5000 år gamle, og betegnelsen hjulmager kendes tilbage til 1400-tallet.

Nørregade 93, Vejen Karetmager Jens A. Jensens værksted.

Nørregade 93, Vejen Karetmager Jens A. Jensens værksted.

Skovvej 33, Vejen set fra vest.
Fotograf  Bent Schmidt Jørgensen 
  Rosengade 54, Vejen.
,,,,,,,,,,,,,,,
Sådan husker jeg Skovvejen.
Med direktør Rud. Frederiksens idylliske hus nummer 33, der er her endnu.
Direktør R. Frederiksen havde ikke langt til sit arbejde på Phønix.
Huset overfor husker jeg også. 
Det var der hvor man havde meget fart på cyklen der startede oppe på Højbro. Det må være et ældre billede da der ikke er asfalteret på Skovvejen endnu. Det var i 1953 at Højbro og Skovvej  blev asfalteret. Året hvor jeg startede i første klasse på Bakkely Skole.

Skovvej 33, Vejen set fra vest.
Fotograf Bent Schmidt Jørgensen
Rosengade 54, Vejen.
,,,,,,,,,,,,,,,
Sådan husker jeg Skovvejen.
Med direktør Rud. Frederiksens idylliske hus nummer 33, der er her endnu.
Direktør R. Frederiksen havde ikke langt til sit arbejde på Phønix.
Huset overfor husker jeg også.
Det var der hvor man havde meget fart på cyklen der startede oppe på Højbro. Det må være et ældre billede da der ikke er asfalteret på Skovvejen endnu. Det var i 1953 at Højbro og Skovvej blev asfalteret. Året hvor jeg startede i første klasse på Bakkely Skole.

Det tredje billede som jeg ikke kan huske, Butikken med Ønskemøbler, Nørregade 96 Vejen.
I dag 2022 er det Sognegården der er der fra 1986.
Vejen Miniby skriver.
Rejsegilde på Sognegården.
Biskop Helge Skov, Ribe, indmurede dokumenter ved grundstensnedlæggelsen og rejsegildet på Sognegården i september 1986.
Jeg blev konfirmeret i Askov hos Helge Skov. Sammen med Troels Busk og Eli Hage.
Jimmy Halskov.
Kan godt huske ønske møbler. Det var Hans og Rosa som havde den.
Otto S. Hansen.
Vi købte vores første 3-2-1. sofa der, Han hed Jensen fornavn husker jeg ikke, han flyttede til Langeland åbnede en campingplads der.
Leif Madsen.
Otto S. Hansen Han hed Niels Erik.

Det tredje billede som jeg ikke kan huske, Butikken med Ønskemøbler, Nørregade 96 Vejen.
I dag 2022 er det Sognegården der er der fra 1986.
Vejen Miniby skriver.
Rejsegilde på Sognegården.
Biskop Helge Skov, Ribe, indmurede dokumenter ved grundstensnedlæggelsen og rejsegildet på Sognegården i september 1986.
Jeg blev konfirmeret i Askov hos Helge Skov. Sammen med Troels Busk og Eli Hage.
Jimmy Halskov.
Kan godt huske ønske møbler. Det var Hans og Rosa som havde den.
Otto S. Hansen.
Vi købte vores første 3-2-1. sofa der, Han hed Jensen fornavn husker jeg ikke, han flyttede til Langeland åbnede en campingplads der.
Leif Madsen.
Otto S. Hansen Han hed Niels Erik.

Vejen kirkegård ligger lige over for kirken mellem Nørregade og Vester Allé. Den ældste del af kirkegården har været egnens gravplads i mere end 800 år, og fra slutningen af 1200-tallet til 1896 lå der en kirke midt på kirkegården. Man kan stadig se, hvor den gamle kirke har ligget, da grundplanen er markeret vha. en lav hæk. Den sidste del af kirkegården er indviet i 1989 og er en moderne parkkirkegård med græs og fællesbeplantning.

Vejen kirkegård ligger lige over for kirken mellem Nørregade og Vester Allé. Den ældste del af kirkegården har været egnens gravplads i mere end 800 år, og fra slutningen af 1200-tallet til 1896 lå der en kirke midt på kirkegården. Man kan stadig se, hvor den gamle kirke har ligget, da grundplanen er markeret vha. en lav hæk. Den sidste del af kirkegården er indviet i 1989 og er en moderne parkkirkegård med græs og fællesbeplantning.

Seneste kommentarer

14.11 | 08:33

Min kæreste er fra Vejen, så jeg har søgt på Vejens historie og faldt over denne hjemmeside.
Jeg har fået opgaven at videresælge en del af Karl Knudsens bryllupsgave, bord og stole. Verden er lille .

07.08 | 18:32

hej, jeg voksede op i Vejen i 1980'erne og var der i 1990'erne. Jeg har skevet mine minder på min egen hjemmeside om Ribe, som i dag er min by....
Vil I have artiklen? http://ribe.nu/?p=15570

20.07 | 18:33

Min farmor og farfar Grete og Johs. Lambæk gjorde gennem en lang årrække rent på stationen hver morgen fra kl. ca 04.00.Inden da var min farfar fiskemand, kørte med hest og isvogn rundt og solgte fisk

22.04 | 11:09

Som født i Vejen glæder jeg mig meget over dine mange fine billeder og tekster.Jeg er fra 1938 og flyttede fra byen i 1957

Del siden